کد مطلب:574 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

حجر و نشانه های بلوغ
س 1886: پدری یك دختر و یك پسر بالغ سفیه دارد كه تحت سرپرستی او است، آیا بعد از مرگ پدر جایز است خواهر به عنوان ولایت بر برادر سفیه در اموالش تصرف كند؟





خواهر و برادر نسبت به برادر سفیه خود ولایتی ندارند، بلكه ولایت بر برادر سفیه و اموالش در صورتی كه جد پدری نداشته باشد و پدر هم به كسی برای ولایت بر او وصیّت نكرده باشد، با حاكم شرع است.





س 1887: آیا معیار در سن بلوغ پسران و دختران سال شمسی است یا قمری؟





معیار، سال قمری است.





س 1888: برای تشخیص اینكه فردی به سن بلوغ رسیده یا نه، چگونه می توان بر اساس سال قمری، تاریخ ولادت او را از نظر سال و ماه بدست آورد؟





در صورتی كه تاریخ تولد بر اساس سال شمسی معلوم باشد، می توان آن را از طریق محاسبه اختلاف بین سال قمری و سال شمسی بدست آورد.





س 1889: آیا پسری كه قبل از پانزده سالگی محتلم شده، حكم به بلوغ او می شود؟





با احتلام، حكم به بلوغ او می شود زیرا احتلام شرعا از نشانه های بلوغ است.





س 1890: اگر به مقدار ده درصد احتمال بدهیم كه دو علامت دیگر بلوغ (غیر از سن تكلیف) زودتر ظاهر شده اند، حكم چیست؟





مجرّد احتمال اینكه آن دو نشانه زودتر ظاهر شده اند، برای حكم به بلوغ كافی نیست.





س 1891: آیا جماع از نشانه های بلوغ محسوب می شود و با انجام آن، تكالیف شرعی واجب می گردند؟ و اگر فردی از حكم آن آگاهی نداشته باشد و چندین سال بگذرد، آیا غسل جنابت بر او واجب می شود؟ و آیا اگر اعمال مشروط به طهارت مانند نماز و روزه را قبل از غسل جنابت انجام بدهد، آن اعمال باطل هستند و قضای آنها واجب است؟





مجرّد جماع بدون انزال و خروج منی از نشانه های بلوغ نیست، ولی باعث جنابت می شود و واجب است هنگام رسیدن به سن بلوغ غسل كند و تا زمانی كه یكی از نشانه های بلوغ در فردی تحقق پیدا نكرده، شرعا حكم به بلوغ او نمی شود و مكلف به احكام شرعی نیست و كسی كه در كودكی بر اثر جماع جنب شده و سپس بعد از رسیدن به سن بلوغ، بدون انجام غسل جنابت نماز خوانده و روزه گرفته، واجب است نمازهای خود را اعاده كند، ولی در صورتی كه جهل به جنابت داشته، قضای روزه هایش واجب نیست.





س 1892: تعدادی از دانش آموزان دختر و پسر مؤسسه ما طبق تاریخ تولدشان به سن بلوغ رسیده اند و بر اثر مشاهده اختلال در حافظه و ضعف آن ،مورد معاینات پزشكی قرار گرفتند تا هوش و حافظه آنان آزمایش شود، نتیجه آن بررسی ها اثبات عقب ماندگی ذهنی آنان از یك سال پیش یا بیشتر بود، ولی بعضی از آنان را نمی توان مجنون محسوب كرد زیرا در حدّی هستند كه مسائل اجتماعی و دینی را درك می كنند، آیا تشخیص این مركز مانند تشخیص پزشكان اعتبار دارد و برای آن دانش آموزان ملاك است؟





معیار توجه تكالیف شرعی به انسان این است كه او شرعا بالغ و از نظر عرف عاقل باشد، ولی درجات درك و هوش معتبر نیست و دراین رابطه تأثیری ندارد.





س 1893: در بعضی از احكام در خصوص كودك ممیّز آمده است: «كودكی كه خوب را از بد تشخیص می دهد» منظور از خوب و بد چیست؟ و سن تمییز چه سنی است؟





منظور از خوب و بد چیزی است كه عرف آن را خوب یا بد می داند و باید در این رابطه، شرایط زندگی كودك و عادات و آداب و سنت های محلی هم ملاحظه شود و امّا سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درك و هوش، مختلف است.





س 1894: آیا دیدن خونی كه دارای صفات حیض است، توسط دختر قبل از اتمام نه سالگی، علامت بلوغ اوست؟





این خون علامت شرعی بلوغ دختر نیست و حكم حیض را ندارد هر چند صفات آن را داشته باشد.





س 1895: اگر فردی كه به علتی توسط مراجع قضائی از تصرّف در اموال خود ممنوع شده، مقداری از اموال خود را قبل از وفات به عنوان تقدیر و تشكر از خدمات پسر برادرش به او بدهد و برادرزاده اش هم اموال مزبور را بعد از وفات عمویش خرج تجهیزو برآورده كردن نیازهای خاص او بكند، آیا جایز است مراجع قضایی، آن اموال را از او مطالبه كنند؟





اگر اموالی كه به برادرزاده اش داده، مشمول حجر بوده و یا ملك دیگری باشد، شرعا حق ندارد آن را به او بدهد و برادرزاده اش هم نمی تواند در آن تصرّف كند وجایز است مراجع قضایی آن مال را از او مطالبه كنند و در غیر این صورت كسی حق ندارد آن مال را از او پس بگیرد.